onsdag 8. april 2009

Reklame

Reklame lages fordi produsenter og tilbydere av varer ønsker å få solgt sine varer og tjenester, den skal skape interesse og økt etterspørsel . Man kan finne reklame i form av annonser, i massemedia og ved kommunikasjon. Det brukes virkemidler som er relevante og øker kjøpslysten i reklame. Det viktigste virkemidlet for meg er humor, de gode reklamene er de som er morsomme.

Jeg har valgt en Pepsi reklame som jeg skal analysere. Det er film reklame, som har blitt vist på tv. Hensikten er å minne folk på at Pepsi finnes der ute. Målgruppen er omfattende, alle kan enkelt finne den morsom og alle liker Pepsi.

Reklamen er om en mann som skal ha en ny jobb og han er på et jobbintervju. Jeg kunne fortalt handlingen men det er vanskelig og forklare på en god måte, og det bare ødelegger filmen når den skal ses.

Virkemidler er humor og det er det eneste. Det sies ikke mye, men handlingene og ansiktsuttrykkene forteller alt.

Jeg må bare si at filmen er utrolig morsom og funker virkelig godt. Alle kan se humoren i den og den genialt funnet på. Den siste musikken på slutten og de kule dansebevegelsene gjør den enda morsommere. Den er enkel men allikevel svært fortellende og Pepsi som bare er en drink i filmen virker veldig tøft.

Reklameanalyse er så gøy at jeg velger å kjøre på med en til godbit. Det er en Nike reklame. Den heter Nike : TAKE IT TO THE NEXT LEVEL. Det spiller på at alle kan bli gode i fotball og den viser en gutt som begynner i et dårligere lag og ender opp med å spille landslagsfotball og spille på en av verdens beste klubblag. Målgruppen er spesielt fotballinteresserte og mindre gutter og jenter som vill bli fotballproffer. Men jeg tror mange finner den som en stilig reklame.


Det er litt humor, det at Materrazzi som er en hardhaus og litt tøff, faktisk dytter i filmen er morsomt, fordi det er typisk. Virkemidler er at folk elsker fotball og den er stilig laget, som gjør at den appellerer veldig. Den viser kjente fotballspillere som Ronaldo, Ronaldinho, Zlatan Ibrahimovic og Ruud van Nistelrooy pluss mange flere. Det å tenke seg at man spiller med sånne kjente fotballspillere og er proff gjør den kul.

Ingen kommentarer: